Régi, jelzett terrakotta fali dísz. Plasztikus emberábrázolás, akasztási lehetőséggel.
Jelezve jobbra lent:
MEDGYESSY Szélesség: 23. 5 cmMagasság: 41 cmSúly: 2. 81 kgMedgyessy Ferenc
szobrász
Debrecen, 1881-01-10
Elhalálozott: Budapest, 1958. július 20. Szerző: Sz. Kürti Katalin
1899-1905 között a budapesti Orvostudományi Egyetemen tanult. 1905-1907 között Párizsban képezte magát a Julian Akadémián, Colarossinál, a Grand Chaumi? re szabadiskolában és az Acad. des Beaux-Arts-ban. Mesterei: J. P. Laurens, J. C. Chaplain. 1912: Művészház Szaczelláry-díja; Barta Károly-féle akt-díj; 1931: Szinyei-jutalomdíj; 1934: Greguss-díj; 1935: Brüsszeli világkiállítás aranyérme; 1937: Grand Prix a párizsi világkiállításon; 1944: MTA művészeti díja; 1948: Kossuth-díj; 1954: Tornyai-díj, Hódmezővásárhely; 1955: kiváló művész; 1957: Kossuth-díj. 1909-1910-ben Párizsban és Firenzében járt tanulmányúton. 1911-től haláláig a Százados úti Művésztelep lakója volt. 1915-1917-ben a galíciai fronton katonaorvos, katonai síremlékeket is készített. 1919-ben a proletár Képzőművészeti Tanműhely tanára. 1913-tól tagja a hódmezővásárhelyi Művészek Majolika és Agyagipari Telepének. 1910-1914 között a budapesti, 1924-1927 között a debreceni Művészház tagja. Alapítótagja a Képzőművészek Új Társaságának, a debreceni Ady Társaságnak. 1910-ben már úgy érkezett haza, s kezdte el tevékenységét, hogy biztos programja volt, amitől semmi sem térítette el. Tudta, mit kell tennie, követnie ahhoz, hogy egyéni stílust alakítson ki. Az ókori keleti művészetek egyszerűségét és monumentalitását tekintette esztétikai normának, művészetében is ezt követte. Kőszobrainak monumentalitása, egyszerűsége, kőtömbszerűsége, az egy nézetre komponálás jellemzi a Kövér gondolkodót, a Pihenő lánykát. Az etruszk, a római és az archaikus görög művészet mitológiai alakjait, témáit és technikai megoldását idézte a Léda-hattyú, a Három grácia és a Táncolók című relief. Az alkotó, a dolgozó ember, a munka megjelenítése egyik legfőbb témája volt ~ humánummal teli művészetének. 1913-ban készült Súroló nője társadalomkritikát is hordoz. Újat hozott az emlékműszobrászatban, a ló-lovas ábrázolásban ugyancsak egyik úttörő szobrászunk volt. 1915-ből való Kis lovasa, s annak 1922-ben készült változata, valamint az Ágaskodó lovas (1917) szakítást jelentett a neobarokk szellemmel. Tiszta plasztikai nyelvet juttatott ér-vényre, amelyben a két test egymáshoz való viszo-nya lett a fontos. Az oeuvre csúcsa a debreceni Déri Múzeum előtti szoboregyüttes (1930). A négy allegorikus szobor nemcsak mérete, hanem kiegyensúlyozottsága, nyugodt méltósága, ünnepélyessége és ugyanakkor élettelisége révén is monumentális. A líraiság masszivitással, az érzéki szépség magasrendű tartalommal, jelképi erővel párosul. ~ minden erejét, tudását öszszeszedte, hogy szobrai méltók legyenek ehhez a sokarcú, ellentétes, nagy múltú városhoz, amelynek a képzőművészet terén e szobrokkal adta meg európai jelentőségét. A négy figura ritmusban, tömegben, hangulatban, az allegória jelkép voltának azonos fokú érvényesítésében egységet alkot. A szobrász legnagyobb erénye a rész és egész viszonyának helyes értelmezése, a tér, az épület, a szobor egységének megteremtése. Ebben a viszonylatban nem az épület, hanem a szobor a főszereplő, a meghatározó, az uralkodó. ~ művei sorában e négy heverő aktszobor az életmű csúcsát jelzi, de meghatározó jelentőségű a modern szobrászatban is. Szintézise az antik művészet s a XX. századi modern európai plasztika hatásának, amelyet ~ művészegyéniségén átszűrt, sajátossá tett. ~ életműve egységes. Következetesen építette oeuvre-jét, hibáit is egyéniségének jóízű részévé, erényévé idomította. Volt bátorsága csak szobrot csinálni, s ereje kizárólag képzőművészeti eszközökkel élni. Az új plasztikai gondolkodásmód adja művészete korszerűségét és egyetemességét. A magyar szobrászat egyik megújítója volt, törekvései a francia Maillollal, Despiau-val kötötték össze. Teret feszítő erő van kisméretű szobrain is, ezért voltak alkalmasak tánc-, anya-gyermek ábrázolásai az évtizedek folyamán nagyításra, majd köztéri kivitelre.
IrodalomBÁLINT A.: Boromisza Tibor és ~ kiállítása, Nyugat, 1922RABINOVSZKY M.: ~, Ars Una, 1923-24RABINOVSZKY M.: Egry József és ~, Nyugat, 1928BÁLINT J.: Művészfejek, Budapest, 1929MIKLÓS J.: ~, Új Szín, 1931/21-29. LYKA K.: ~ szobrai, Új Írás, 1932/6. FARKAS Z.: ~ kiállítása, Nyugat, 1932FARKAS Z.: ~, Budapest, 1934VARGA B.: Új magyar szobrászat, Budapest, 1948LYKA K.: ~ kiállítása (kat. bev., Műcsarnok, 1956)KAMPIS A.: ~ életműve, Művészettörténeti Értesítő, 1956-57/1. LÁSZLÓ GY.: ~, Budapest, 1956POGÁNY Ö. G.: ~ magyarsága, Művészet, 1958/9. FERENCZY B.: Írás és kép, Budapest, 1961LÁSZLÓ GY.: ~, Budapest, 1968LÁSZLÓ GY.: ~ kiállítása (kat., bev. tan., Magyar Nemzeti Galéria, 1968)LÁSZLÓ GY.: ~ életműve, Debrecen, 1972KONTHA S.: ~ kiállítása (kat. bev., Műcsarnok, 1973)MIHÁLYFI E.: Művészek, barátaim, Budapest, 1977SZ. KÜRTI K.: ~ hagyatéki centenáris kiállítás (kat., bev. tan., Debrecen, 1981)SZ. KÜRTI K.: ~ szobrászati életműve, Debrecen, 1981~ arcképe (szerk.: DEÁK D. ), Budapest, 1981KONTHA S.: ~- emlékkiállítás (kat. bev., Magyar Nemzeti Galéria, 1981)SZ. KÜRTI K.: ~ és Debrecen, Debrecen, 1981LÁSZLÓ GY.: ~, Budapest, 1981NAGY I.: ~, MTA, 1981. I. ~ emlékezete (szerk.: SZ. KÜRTI K. ), Debrecen, 1981LÁSZLÓ GY.: ~ (műtárgyjegyzék: SZ. KÜRTI K. ), Budapest, 1981KOVÁCS P.: ~ magyarsága, Művészet, 1981/1. SZ. KÜRTI K.: ~. Szemtől szemben, Budapest, 1983TÓTH A.: ~, in: XX. századi magyar festészet és szobrászat, Budapest, 1986.
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások1913 ? Kereskedelmi Akadémia [Kádár Bélával, Sassy Attilával], Debrecen1922 ? Helikon Galéria, Budapest [Boromisza Tiborral]1928 ? Tamás Galéria, Budapest [Egry Józseffel]1932 ? Tamás Galéria, Budapest [Boromisza Tiborral, Perlrott Csabával]1956 ? Műcsarnok, Budapest (gyűjt. kat. )1957 ? Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely ? Déri Múzeum, Debrecen (állandó kiállítások 1968-ig)1959-1976 ? védett nemzeti értékű műterem ? Százados út, Budapest1968 ? Tanulmányi kiállítás, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest (kat. )1981 ? Hagyatéki centenáris kiállítás, Déri Múzeum, Debrecen (kat. ) ? Emlékkiállítás, Pataky Galéria, Budapest (kat. )1982-1995 és 1998-tól ~ emlékmúzeum, Debrecen (életmű-kiállítás, kat. ).
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások1945-től a Művészek Szabadszervezete1950-től a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége budapesti és külföldi kiállításain, Budapest stb. 1947 ? Ady Társaság jubileumi kiállítása, Déri Múzeum, Debrecen1954-1957 között a Vásárhelyi Őszi Tárlatokon1958 ? XXIX. Velencei Biennálé, Velence
Művek közgyűjteményekben
Művek közgyűjteményekbenDéri Múzeum, DebrecenFővárosi Képtár, BudapestHerman Ottó Múzeum, MiskolcJanus Pannonius Múzeum, PécsMagyar Nemzeti Galéria, BudapestReformátus Kollégium, DebrecenRippl-Rónai József Múzeum, KaposvárTürr István Múzeum, BajaXantus János Múzeum, Győr.
Forrás: artportal. hu
Termékeim között több Medgyessy Ferenc termék található, kérem tekintse meg őket ide kattintva!
A termékről további nagy felbontású képek!
ÁRUIM ZÖME ANTIK ÉS RÉGI TÁRGYAKBÓL ÁLL.
SZEMÉLYES ÁTVÉTELI LEHETŐSÉG BUDAPESTEN (IX. ) ILLETVE SZEGEDEN!
Szállítás
Termékeinket az MPL futárszolgálattal küldjük! Terjedelmes tárgyaink szállításában külön díjazás mellett tudunk segíteni! Szállítási módok az alábbiak szerint alakulnak
Személyes átvétel Budapest IX.
Személyes átvétel Szeged
MPL csomag előre utalással
MPL csomag utánvét
Fizetés
A vételár és szállítási költség kiegyenlítésére az alábbi lehetőségeket biztosítjuk
Személyes átvételkor készpénzben
Banki átutalás
Utánvét
Paypal (MasterCard, Visa)
Szállítási, átvételi idő
A termék vásárlását követően a szállítási, kézhez vételi idő az alábbiak szerint alakul belföldön
Személyes átvétel
1-5 munkanap
MPL csomag előre utalással
2-3 munkanap
MPL csomag utánvét
1-3 munkanap
( angyal angyalka őrangyal védőszent védő szent védőangyal védő angyal őr angyal )
Jelenlegi ára: 175 000 Ft
Az aukció vége: 2020-08-13 17:41 .
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése